dimarts, 25 de gener del 2011

Classe del 15 d'octubre de 2010 (apronfudiment de l'alfabetització mediàtica)

Aquest post també forma part de la classe del 15 d'octubre de 2010, però com que el tema de l'alfabetització mediàtica requereix una atenció especial, intentarem aproximar-nos més amb una entrada el blog a part.


Què és l'alfabetització mediàtica?

Podríem dir que són les habilitats i capacitats que una persona necessita epr fer un us eficient de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC).


L'alfabetització mediàtica o educació en comunicació correspon al procés d'accedir, analitzar, avaluar i crear missatges dels mitjans de comunicació en una varietat ampla de formes. Utilitza un model basat en la recerca¡ que anima els ciutadans a qüestionar-se sobre el que miren, veuen i llegeixen als mitjans. 
L'educació i l'alfabetització en mitjans de comunicació proporciona eines per ajudar la ciutadania a analitzar críticament missatges amb l'objectiu de detectar propaganda, censura i prejudicis en els mitjans, entre d'altres coses. L'alfabetització en mitjans de comunicació aspira a permetre que tothom sigui un creador hàbil i productor de missatges de mitjans de comunicació, que els faciliten una comprensió pel que fa a les possibilitats i limitacions de cada medi. El propòsit de l'alfabetització mediàtica o educació en comunicació ha de transformar el procés de consum de mitjans de comunicació en un procés actiu i crític.

"És l'habilitat d'accedir, comprendre (analitzar i evaluar), crear, apropiar-se i participar dels missatges a qualsevol context".

Què vol dir això? Expliquem una quina relació te l'alfabetització mediàtica amb  aquests termes:

  1. Accés: significa que cada cop més, les famílies tenen més accés a les tecnologies a les seves cases
  2. Comprendre: significa tenir interés, consciència de l'us de les característiques de les plataformes didàctiques. S'ha de tenir coneixement de la regulació de les lleis, de com es finançen els mitjans, tenir confiança en els continguts i les plataformes, habilitats per fer servir les eines i plataformes disponibles, els nivells d'implicació amb cada plataforma i habilitats en el control dels continguts. 
  3. Crear: l'habilitat de produïr continguts propis, la capacitat d'interactuar amb els propis mitjans i amb altres usuaris
  4. Apropiació i participació: consciència de la relació i impacte dels mitjans al context personal, ús dels mitjans com eines per participar a l'esfera pública, coneixement dels codis i regles que permeten els usuaris a participar a l'esfera pública.

Objectius de l'alfabetització mediàtica

Com a dret:
  1. Ciutadans que participin a la societat
  2. Un Estat que garanteixi les condicions de participació (d'empreses i usuaris)
Altres:
  1. educació en els mitjans
  2. educació pels mitjans
  3. educació amb mitjans
  4. alfabetització digital
  5. alfabetització mediàtica com a ella mateixa

Els actos de l'alfabetització mediàtica

  • l'escola
  • les autoritats reguladores
  • la indústria mediàtica
  • la societat civil

Perquè és important l'alfabetització mediàtica?

Doncs perquè sense un apropament crític, el públic simplement és receptor i consumidor de la informació.

Així doncs, l'alfabetització mediàtica apareix com una estratègia per reposicionar-se als usuarisi que passin "de participants pasius a actors, de consumidors a ciutadans".





Finalment afegeixo alguns links on es tracta de més aprop el concepte d'alfabetització mediàtica:

http://www.docstoc.com/docs/744747/Alfabetitzaci%C3%B3-medi%C3%A0tica-i-compet%C3%A8ncia-digital-20

http://pensarperpensar.wordpress.com/tag/alfabetitzacio-mediatica/

http://dim.pangea.org/docs/margarita.pdf
http://jmtornero.wordpress.com/2010/04/03/promover-la-alfabetizacion-mediatica-es-ya-obligacion-legal-de-los-poderes-publicos-y-de-los-medios-audiovisuales-en-espana/





Meritxell

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada