dimarts, 25 de gener del 2011

Classe del 15 d'octubre de 2010

En aquesta classe hem tractat les alfabetitzacions tradicional, digital i mediàtica.

Afegeixo a la classe d'avui alguns lloc web relacionats amb els tres tipus d'alfabetització:

Totes tres tenen relació amb:
  •  Els mitjans de comunicació
  • L'educació
  • L'alfabetització (lectura, escriptura i comunicació oral)
  • El pensament crític
  • La participació (ciutadania activa) 
A continuació farem una breu aproximació a aquests tres conceptes d'alfabetització


1. Alfabetització tradicional

Competències:

  • Operatives bàsiques relacionades amb els soports textuals 
  • Psico-cognitives relacionades amb els signes alfabètics 
  • Lecto-escriptures bàsiques (inclou el sistema alfabètic i el numèric) 
  • Comprensió textual numèrica bàsica 
  • Socio-comunicatives associades a la textualitat i els seus soports

2. Alfabetització digital

S'enten l'alfabetització digital o tecnològica com:
  • És un procés educatiu, de formació contínua, on les persones incorporen a la seva activitat habitual noves maneres de fer, convertint-se en agents actius del seu propi desenvolupament i s'incorporen a un nou model de societat.
  • Un instrument per a facilitar que tota la població conegui la utilització i les conseqüències de l'ús de les TIC per evitar les desigualtats, injustícies i situacions que s'han succeït en la nostra història com producte d'altres desigualtats.
  • Un mitjà per a dotar de les habilitats necessàries a la ciutadania i contribuir al seu millor desenvolupament en la Societat de la Informació i la Comunicació.
  • Un mètode d'acostament equitatiu de tota la població a les tecnologies, per a conèixer la realitat tecnològica, molt diferent a la qual habitualment es desenvolupen.
  • Una alfabetització tecnològica que es desenvolupa a través de projectes dirigits als diferents sectors de població, amb els quals es treballa en el marc d'una estratègia que permeti a la ciutadania adquirir, en igualtat d'oportunitats, coneixements tecnològics bàsics i ocupar noves tasques.
  • Un procés pel qual s'arriba al coneixement d'una nova forma de vida a través de l'ús de les TIC en el seu nivell més bàsic.
  • Un mitjà per a desenvolupar la independència y l'autonomia personal en l'ús de les tecnologies i assolir capacitat suficient per a aprendre i acumular coneixements, innovar i actuar, aprofitant noves possibilitats de relacionar-se.
  • Una transformació en la manera de vida i pensament dels ciutadans.
A més no solament s'enten com a familiaritzar a una persona en l'ús i maneig de ordinador o de la Internet, sinó també mostrar-li les possibilitats que les tecnologies ofereixen (accés a una informació molt actualitzada, abundant i de qualsevol part del món, comunicació, ocupació, noves relacions personals, accés a coneixements...)

3. Alfabetització mediàtica

Competències:
  • Operatives bàsiques relacionades amb les pantalles, ordinadors...
  • Psicocognitives relacionades amb els signes digitals
  • Informàtica bàsica (com a usuari)
  • Interactiva i en xarxes
  • Socio-comunicativa global associada al ciberespai

Quin és el perfil dels usuaris?
  1. Enganxats 
  2. Pragmàtics
  3. Economicistes
  4. Dubtosos
  5. Reticents


Meritxell

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada